Guardian Nature School Team Contact Blog Project Noah Facebook Project Noah Twitter

A worldwide community photographing and learning about wildlife

Join Project Noah!
nature school apple icon

Project Noah Nature School visit nature school

Trap-Jaw Ant / Formiga-de-Estalo

Odontomachus cf. bauri

Description:

(Emery, 1892)

Hymenoptera: Apocrita: Aculeata: Formicoidea: Formicidae: Ponerinae: Ponerini

Sex: ♂

Tamanho/Size: ~1,3cm (contando as antenas. / counting the antennae.)

Hora/Hour: 18:52:56 / 06:52:56pm.

Outro nome: Trinca-Cunhão.

Habitat:

They are leaf litter ants that forages individually most of the time underneath the leaf litter. The Odontomachus bauri is distributed throughout the Neotropical zone. Colonies establish foraging territories and tend to avoid conspecific territories of neighboring nests. They are normally found in forests of many kinds, suburban habitats and even urban habitats. Some species of Odontomachus can be found in temperate zones and even semi-desertic zones.

São formigas que costumam ficar próximas de folhas caídas e forrageiam individualmente debaixo destas folhas. A Odontomachus bauri é distribuída pela zona Neotropical. As colônias estabelecem territórios para forragearem e evitam territórios conespecíficos de ninhos vizinhos. São normalmente encontradas em vários tipos de florestas, habitats suburbanos e até mesmo urbanos e algumas espécies de Odontomachus podem ser encontradas até mesmo em zonas temperadas e sub-desérticas.

Notes:

O indivíduo retratado é um macho de Odontomachus sp., possivelmente um macho de Odontomachus bauri, pois esta é uma das espécies mais comuns nesta específica área de distribuição e minhas suspeitas dispararam aos céus quando vi a foto de um macho de Odontomachus bauri que fornecerei mais abaixo, esta contendo os mesmos desenhos no tórax e feições. Esta espécie pertence à ordem Hymenoptera, subordem Apocrita, infraordem Aculeata, superfamília Formicoidea, família Formicidae, subfamília Ponerinae e tribo Ponerini. São vulgarmente conhecidas no exterior por "trap-jaw ants", no Brasil como um todo por "formigas-de-estalo" e especificamente nos estados Brasileiros do Nordeste por "trinca-cunhões".

Os machos de Odontomachus são incrivelmente diferentes das fêmeas, estas que possuem largos e fortíssimos músculos mandibulares com armadilhas alongadas que se abrem horizontalmente de forma parecida com uma tesoura aos 180º quando estão buscando por presas. A armadilha é ativada quando a presa toca o gatilho que consiste de cerdas localizadas abaixo das mandíbulas; as armadilhas então se fecham em uma incrível velocidade e força. Na realidade, este é o mais rápido movimento já documentado em qualquer animal. Os dados cinemáticos indicam que a força do fechamento das armadilhas nas Odontomachus escala positivamente com o tamanho do corpo, com a aceleração escalando inversamente ao tamanho do corpo. O motivo desta natureza durante a caça ainda é desconhecido. As operárias geralmente apalpam suas presas com as antenas, procedendo a afastar as antenas e a fechar as armadilhas na presa. A presa é então segurada pelas mandíbulas, erguida do substrato, ferroada e então transportada para o ninho. A parte da ferroada nem sempre é necessária. Esse comportamento pode sofrer mudanças dependendo da presa, e múltiplos golpes mandibulares podem ser dados para atordoar ou desmembrar as vítimas. As operárias tendem a ser cautelosas durante a captura das presas, especialmente quando estas são de elevada periculosidade. Algumas operárias aprenderam a evitar presas perigosas.

Algumas Odontomachus conduzem rápidos golpes mandibulares para outras finalidades, com a força do impacto sendo usada para saltar para segurança ou para o topo de um intruso, ou até mesmo para ejetar estes para longe. Também podem usar suas mandíbulas para tarefas básicas como a construção do ninho e para cuidar das larvas.

Os machos (como o sujeito retratado) não possuem a aparência intimidadora das fêmeas e não possuem as armadilhas. Possuem treze segmentos nas antenas, enquanto as operárias possuem doze. A clava antenal nos machos e nas operárias são ausentes. A quantia de dentes nas operárias varia entre 3 e 20 dentes, enquanto os machos possuem zero. As mandíbulas são reduzidas e não se opõem. A cápsula genital não é completamente retrátil e os cercos são bem desenvolvidos, bem como conspícuos. O nódulo peciolar nos machos de Odontomachus são, de certa forma, cônicos, com um ápex estreitamente arredondado ou até mesmo pontudo. Contando as antenas esticadas, o sujeito retratado media aproximadamente 1,3cm em comprimento e possuia asas bem desenvolvidas. A cabeça é plana, com metade de praticamente todos os lados desta ocupados por grandes olhos compostos geralmente contendo fracas marginalizações mesais na vista frontal (dorsal) e fracas marginalizações laterais quando vistas lateralmente. O clípeo é pequeno e convexo, com uma livre margem anterior convexa ou quase estreita. Os ocelos são grandes e próximos uns dos outros, normalmente situados em uma eminência. As mandíbulas são pequenas e estreitas com ápices pontudos ou sem rodeios. O lábrum é pequeno e bilobado com uma fenda mediana, encaixando-se no espaço entre as mandíbulas. As antenas possuem curtas e cilíndricas fugas com um pedicelo mais curto ainda. O tronco é relativamente robusto. O pigídio é produzido como uma fina e pontiaguda espinha curvada para baixo em todos os machos conhecidos de Odontomachus. As lâminas subgenitais ("hypogygium", como são referidas em textos em Inglês) são linguiformes, com lados paralelos e ápex arredondado ou subtruncado. As pernas e garras tarsais são finas com - ou sem - um pequeno dente submediano. Mais informações podem ser vistas na fonte proporcionada mais abaixo.

Além das armadilhas incrivelmente poderosas, Odontomachus também possuem um ferrão no ápex do abdome que pode ser usado para ferir a presa. Aranhas Salticidae do gênero Enoplomischus PARECEM mimetizar formigas Odontomachus.

A maioria das espécies podem ser encontradas nas zonas tropicais e subtropicais, mas algumas podem ser encontradas em zonas temperatas ou semi-desérticas. O comportamento de aninhamento das Odontomachus incluem a construção de ninhos no solo, madeira podre, arbóreos ou em ninhos de cupins abandonados.

Elas predam artrópodes em geral, mas algumas se especializam em certas presas como cupins. No mais, Odontomachus são formigas carnívoras. O tamanho da colônia varia muito entre as espécies. A maioria das espécies possuem rainhas tipicamente aladas, visto que há também a ocorrência de rainhas sem asas. É interessante notar que algumas rainhas conduzem tarefas típicas de operárias, como forragear fora do ninho. É possível ouvir um estalo quando as armadilhas são ativadas devido à força e rapidez com que se fecham, motivo pelo qual ganharam o nome popular no Brasil de "formigas-de-estalo". A mordida e ferroada de uma formiga-de-estalo fêmea são dolorosas, causando uma queimação local que pode ser intensa. Momentos depois pode aparecer um hematoma cutâneo que pode causar coceira intensa de duração variável. Entretanto, são inofensivas para a vida de humanos e animais.

Revisão do texto por Marina de Azevedo Guerra (https://www.facebook.com/marina.guerragy...)

Subfamílias de Formicidae:

Aenictinae
Aenictogitoninae
Agroecomyrmecinae
Amblyoponinae
Aneuretinae
† Armaniinae (extinto)
† Brownimeciinae (extinto)
Cerapachyinae
Dolichoderinae
Dorylinae
Ecitoninae
Ectatomminae
† Formiciinae (extinto)
Formicinae
Heteroponerinae
Leptanillinae
Leptanilloidinae
Martialinae
Myrmeciinae
Myrmicinae
Paraponerinae
Ponerinae
Proceratiinae
Pseudomyrmecinae
† Sphecomyrminae (extinto)

Incertae Sedis:

† Calyptites (extinto)
Condylon
† Cretopone (extinto)
† Curticorna (extinto)
† Eoanictites (extinto)
† Eoformica (extinto)
† Fonsecahymen (extinto)
† Gerontoformica (extinto)
† Klondikia (extinto)
† Kohlsimyrma (extinto)
† Myanmyrma (extinto)
† Petropone (extinto)

Tribos dentro de Ponerinae:

Platythyreini
Ponerini
Thaumatomyrmecini
Incertae Sedis

Gêneros dentro de Ponerini:

Anochetus
† Archiponera (extinto)
Asphinctopone
Belonopelta
Bothroponera
Centromyrmex
† Cephalopone (extinto)
Cryptopone
† Cyrtopone (extinto)
Diacamma
Dinoponera
Dolioponera
Emeryopone
Feroponera
Harpegnathos
Hypoponera
Leptogenys
Megaponera
† Messelepone (extinto)
Myopias
Odontomachus
Odontoponera
Pachycondyla
Phrynoponera
Paltothryreus
Plectroctena
Ponera
Promyopias
† Protopone (extinto)
Psalidomyrmex
Simopelta
Streblognathus
Austroponera (?)
Ectomomyrmex (?)
Iroponera (?)
Parvaponera (?)
Pseudoponera (?)
Rasopone (?)

Fontes:

Foto de um macho de Odontomachus bauri, uma das espécies mais comuns nesta área de distribuição em específico, contendo desenhos no tórax e alguns outros traços que podem ser comparados com os do sujeito da minha foto: http://doidoporformigas.blogspot.com.br/...

Ant Wiki (Odontomachus): http://www.antwiki.org/wiki/Odontomachus...

Ant Wiki (Chave de Ponerinae do Novo Mundo): http://www.antwiki.org/wiki/Key_to_New_W...

Wikipedia (PT): https://pt.wikipedia.org/wiki/Odontomach...

Wikipedia (EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Odontomach...

Artigo fraco de Wikipedia em Português denotando o nome comum Brasileiro das formigas-de-estalo, mas sem detalhes ou explicações adicionais de confiança: https://pt.wikipedia.org/wiki/Formiga-de...

ENGLISH VERSION HERE:

The individual portrayed is a male of Odontomachus sp., possibly Odontomachus bauri as this is one of the most common species in this specific area of distribution and my suspicions shot skywards when I saw a picture of a male of Odontomachus bauri which I provided below, containing the same thorax designs and features. They belong in the order Hymenoptera, suborder Apocrita, infraorder Aculeata, superfamily Formicoidea, family Formicidae, subfamily Ponerinae and tribe Ponerini. They are commonly known in Brazil as a whole as "formigas-de-estalo" and specifically in the Northwestern states as "trinca-cunhão".

The males of Odontomachus differ incredibly from the females, which possess very strong jaw muscles and very large, elongate trap-jaws which stays open horizontally similar to open scissors at 180º when they are seeking prey. The trap is triggered when the prey touches the frontal trigger setae beneath the mandibles; the jaws click shut at incredible speeds and force. In fact, this is the fastest movement ever measured in any animal. Kinematic data indicate that the force of the jaws closure in Odontomachus scales positively with body size, while acceleration scales inversely with body size. The reason to this nature for foraging is still unknown. The workers generally feel their prey with their antennae, proceeding to withdraw the antennae and snaps the mandibles shut on the prey, which is held in the mandibles and lifted off the substrate, stung, and then transported to the nest. The stinging part is sometimes not necessary. This behaviour can suffer changes depending on the prey, and multiple mandibular strikes can be used to stun or dismember prey. Workers are very cautious during prey capture, especially when they are dealing with potentially dangerous prey. A few workers learned to avoid overly dangerous prey.

Some Odontomachus conduct rapid mandibular strikes for other uses, with the force being used to bounce to safety or onto intruders or eject intruders away. They can also use their mandibles for basic tasks such as nest construction and brood care.

Males (the subject portrayed) lack the intimidating appearance of the females and lack their trap-jaws. The antennal segment count of males reach a number of thirteen, while a worker's count reaches twelve. The male and the worker's antennal club are absent. Dental count on workers are between 3 and 20, while on males that count reaches zero. The mandibles are reduced and non-opposable. Their genital capsule is not fully retractile and the cerci are well developed and conspicuous. The petiolar node in Odontomachus males is more or less conical, with narrowly rounded or even pointed apex. Counting the stretched antennae, the subject portrayed measured approximately 1,3cm in length and possessed well developed wings. The head is broad, with half to just about all of the sides of the head occupied by large compound eyes with, generally, weak emarginate mesal margins in frontal (dorsal) view and weak emarginate lateral margins as seen from the sides. The clypeus is small and convex, with convex or nearly straight anterior free margin. The ocelli are large and close to each other, normally situated on an eminence. The mandibles are small and narrow with acute to bluntly rounded apices. The labrum is small, bilobed, with a median cleft, fitting into the space between the mandibles. The antennae have a short, cylindrical scape and even shorter pedicel. The trunk is rather robust. Pygidium produced as a sharp, slender downcurved spine in all known Odontomachus males. The hypogygium is linguiform, with parallel sides and rounded or subtruncate apex. The legs and tarsal claws are slender with or without a small submedian tooth. More information on the source provided below.

In addition to the incredibly powerful trap-jaws, Odontomachus also feature a stinger at the apex of the abdomen which is also used to harm prey. Salticidae spiders of the genus Enoplomischus SEEM to mimic Odontomachus ants.

Most species can be found in tropical and subtropical zones, but some can be found in temperate and even semi-desert zones. The nesting behaviour of Odontomachus often include the construction of nests in the soil, rotting wood, arboreally or in abandoned termite nests.

In general they prey arthropods, but some specialize on certain prey such as termites. Still, Odontomachus are carnivorous ants. The colony size varies a lot between species. Most species possess typically winged queens, but some do possess wingless queens. Some queens perform tasks that are typical to workers, such as foraging outside of the nest. It's possible to hear a clicking sound when the traps are triggered due to the incredible speed and force that the jaws shut close. Bites and stings from females of Odontomachus are painful and can cause local burning, which can be intense. Moments later, a skin swelling that varies in duration and that can be very itchy might appear. They are harmless to the life of humans and animals, though.

Revisão do texto por Marina de Azevedo Guerra (https://www.facebook.com/marina.guerragy...)

Subfamilies of Formicidae:

Aenictinae
Aenictogitoninae
Agroecomyrmecinae
Amblyoponinae
Aneuretinae
† Armaniinae (extinct)
† Brownimeciinae (extinct)
Cerapachyinae
Dolichoderinae
Dorylinae
Ecitoninae
Ectatomminae
† Formiciinae (extinct)
Formicinae
Heteroponerinae
Leptanillinae
Leptanilloidinae
Martialinae
Myrmeciinae
Myrmicinae
Paraponerinae
Ponerinae
Proceratiinae
Pseudomyrmecinae
† Sphecomyrminae (extinct)

Incertae Sedis:

† Calyptites (extinct)
Condylon
† Cretopone (extinct)
† Curticorna (extinct)
† Eoanictites (extinct)
† Eoformica (extinct)
† Fonsecahymen (extinct)
† Gerontoformica (extinct)
† Klondikia (extinct)
† Kohlsimyrma (extinct)
† Myanmyrma (extinct)
† Petropone (extinct)

Tribes within Ponerinae:

Platythyreini
Ponerini
Thaumatomyrmecini
Incertae Sedis

Genera within Ponerini:

Anochetus
† Archiponera (extinct)
Asphinctopone
Belonopelta
Bothroponera
Centromyrmex
† Cephalopone (extinct)
Cryptopone
† Cyrtopone (extinct)
Diacamma
Dinoponera
Dolioponera
Emeryopone
Feroponera
Harpegnathos
Hypoponera
Leptogenys
Megaponera
† Messelepone (extinct)
Myopias
Odontomachus
Odontoponera
Pachycondyla
Phrynoponera
Paltothryreus
Plectroctena
Ponera
Promyopias
† Protopone (extinct)
Psalidomyrmex
Simopelta
Streblognathus
Austroponera (?)
Ectomomyrmex (?)
Iroponera (?)
Parvaponera (?)
Pseudoponera (?)
Rasopone (?)

Sources:

Picture of a male of Odontomachus bauri, one of the most common species in this specific area of distribution, containing thorax designs and a few other traits that can be compared to the subject in my picture: http://doidoporformigas.blogspot.com.br/...

Ant Wiki (Odontomachus): www.antwiki.org/wiki/Odontomachus

Ant Wiki (New World Ponerinae key): www.antwiki.org/wiki/Key_to_New_World_Ge...

Wikipedia (PT): https://pt.wikipedia.org/wiki/Odontomach...

Wikipedia (EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Odontomach...

Lackluster Wikipedia article in Portuguese showcasing the Brazilian common name of trap-jaw ants but without further reliable details and explanations: https://pt.wikipedia.org/wiki/Formiga-de...

Species ID Suggestions



Sign in to suggest organism ID

3 Comments

maplemoth662
maplemoth662 6 years ago

Your welcome, Oscar Neto....

Oscar Neto
Oscar Neto 6 years ago

Thanks Maple :)

maplemoth662
maplemoth662 6 years ago

A very pretty photo....a very pretty ant....

Oscar Neto
Spotted by
Oscar Neto

Fortaleza, CE, Brazil

Spotted on Mar 10, 2018
Submitted on Mar 19, 2018

Related Spottings

Odontomachus sp. Trap-Jaw Ant Trapjaw ant Trap Jaw Ant

Nearby Spottings

Lizard Barklice / Piolho-dos-Livros Cellar Spider / Aranha-de-Porão White-bellied Hummingbird Bananaquit (Sibite in Brazil)
Noah Guardians
Noah Sponsors
join Project Noah Team

Join the Project Noah Team